Eerste podcastserie van KWF inspireert en maakt merk krachtiger

Oorspronkelijk wilde KWF een campagne inzetten met TV als basis. Maar door de coronasituatie moesten andere keuzes worden gemaakt. Daarom heeft KWF voor het eerst een podcastserie ingezet bij een campagne. De levensverhalen van mensen met kanker werden centraal gesteld.

De vraag was wel of dit voldoende zou doen voor het merk en hoe de campagne als geheel (podcast, long reads op nieuwssites, online video’s, een radiospot en online banners) zou werken.
 
Return on Content heeft onderzoek gedaan naar de impact en optimalisatiekansen van de KWF Levensloop campagne, waarbij de content performance en impact van elk kanaal is bepaald. Hierbij was ook behoefte aan inzicht in wat de podcastserie voor het merk doet, wat belangrijk is voor de onderbouwing van de business case.
 
De podcast realiseert een zeer hoge content performance, weet mensen sterk te inspireren en zet aan om meer te weten te komen over het onderwerp. De campagne als geheel heeft een significante impact op het merkimago, de brand familiarity en de merkoverweging.
 
De diverse kanalen werken aanvullend: de radiospot is sterk in bereik en het stimuleren van de actiematige doneerintentie, terwijl de podcast impact heeft op diverse fasen in de brand funnel.

Wat is er bereikt

Het onderzoek bewijst dat de podcast op inspirerende wijze impact heeft én gaf concrete input om nog verder te optimaliseren met onze mediamix.“
Krista Bank,
Manager Communicatie
Bas Brand,
Chief Marketing Officer