Nederlandstalige spraakassistenten zijn er nog niet zo lang. Eind 2018 lanceerde Google de Nederlandstalige versie van de Google Assistant. Bij de lancering zijn verschillende YouTube video’s ingezet: Albert Heijn liet zien hoe haar action helpt bij het maken van een boodschappenlijstje en het bereiden van gerechten. Google probeerde interesse te wekken door BN’ers allerlei soorten vragen te laten stellen aan de assistent.
Return on Content heeft gemeten hoe de content over de Google Assistant presteert en in staat is interesse te wekken bij het publiek.
Verrassend genoeg scoort de AH video beter dan de introductievideo van Google, met name hoger op aansprekend, opvallend en onderscheidend.
Ook lieten we mensen een kijkje nemen op Nederlandse Google Assistant portal. Alhoewel de scores gemiddeld zijn is de portal in staat interesse te wekken: bijna de helft vindt de spraakassistent (heel) aantrekkelijk na het zien van de inhoud. Er lijkt voldoende potentieel om de content over de spraakassistent verder te optimaliseren voor het aanspreken van een breder publiek.
Om de performance van de content te meten gebruiken we ons content performance wheel, waarbij content wordt beoordeeld op 8 pijlers. De scores worden vergeleken met een uitgebreide benchmark van verschillende categorieën content.
De YouTube video van Albert Heijn realiseert de beste performance
De AH video wordt vaker aansprekend, opvallend en onderscheidend gevonden dan de Google video. Beide video’s laten ruimte om de call to action te verbeteren.
De portal wekt interesse voor de digitale spraakassistant van Google
Bijna de helft vindt de dienst aantrekkelijk na het bekijken van de content.