In deze tijden van digitalisering is het een uitdaging dat je merk als voldoende menselijk wordt gezien. Mensen begrijpen dat merken steeds meer digitaal worden en kunnen zich misschien ook wel de voordelen van artificial intelligence en chatbots voorstellen, maar willen wel als menselijk worden behandeld. Door voldoende menselijk te zijn, kunnen merken werken aan vertrouwen en verbinding.
Dit is het actuele thema van een nieuwe publicatie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) ‘Merk als Mens’, geschreven door Lotte Willemsen, Anne-Lise Kamphuis en Erica van Stipdonk. In de publicatie wordt ingegaan op hoe je ervoor kunt zorgen dat een merk zo menselijk mogelijk wordt ervaren en wat het ‘vermenselijken’ van een merk oplevert. Met behulp van het Human Brand Measures model wordt handen en voeten gegeven aan:
- Hoe je als merk menselijk kunt overkomen (o.a. via emoties, creatief denkvermogen en moreel besef)
- Hoe je vanuit het merk consumenten menselijk behandelt
Naast de publicatie met dit interessante model wordt ook in de SWOCC podcast in diverse afleveringen ingegaan op dit onderwerp. Een aanrader!
De podcastserie op Spotify: https://open.spotify.com/show/0awDNC3xakbwNkOUVsoHoX
SWOCC publicatie: https://www.swocc.nl/publicatie/merk-als-mens/
Artikel op Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/het-mens-als-merk-is-geen-simpele-marketingtruc