Begin januari hebben we via Beeckestijn Business School samen met strateeg Marjolein Doets een online clinic gegeven over hoe je met content aan een duurzaam merk bouwt. De clinic was heel goed bezocht met meer dan 200 deelnemers.
Dit zijn de belangrijkste take outs van de clinic.
Je kunt met duurzaamheidscontent je merk krachtiger maken
Via ons grootschalig onderzoek onder 32 merken blijkt dat online content over duurzaamheid je merk kan versterken. Dit blijkt voor merken met een duurzame oorsprong, zoals Mud Jeans, Tony Chocolony en Ekoplaza. Maar voor merken die niet zijn gestart als duurzaam merk, geldt óók dat ze hun merk aantrekkelijker kunnen maken met content over duurzaamheid. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de cases van Rabobank en Allianz.
Geloofwaardigheid en nuttige informatie essentieel
Over het algemeen is nog veel verbetering mogelijk als het gaat om content over duurzaamheid van merken. Wanneer de content performance over duurzaamheid van alle gemeten 32 merken wordt samengenomen, blijkt dat gemiddeld genomen de content over duurzaamheid minder goed presteert dan overige marketing content in onze database.
Op de meeste aspecten scoort duurzaamheidscontent over het algemeen wat minder goed dan marketing content. Maar er is vooral een verschil in dat content over duurzaamheid minder goed scoort op nuttige informatie en geloofwaardigheid. Dit laat wel zien dat als je content over duurzaamheid maakt je daar heel goed op moet letten: biedt het iets waar je klant of potentiële klant iets mee kan en is het geloofwaardig wat je zegt? Het goede nieuws is dat sommige content over duurzaamheid daar juist wel erg goed in is.
Inspireer met je content én stimuleer duurzaam gedrag van je klant
Vanuit onze verschillende cases met content over duurzaamheid bleek dat het belangrijk is dat content niet alleen inspireert maar ook duurzaam gedrag stimuleert. Sommige cases laten zien dat alleen een visie over duurzaamheid communiceren te weinig zegt voor veel mensen. Ze willen ook praktische en concrete informatie wat het merk doet aan duurzaamheid én wat je als consument eraan kunt doen.
Online content is in staat om mensen heel concreet te helpen bij duurzame keuzes, vooral als er veel informatie nodig is of als het complexe beslissingen zijn met grote investeringen, zoals je woning verduurzamen. Rabobank spoort mensen aan om hun huis te verduurzamen, met veel praktische zaken die mensen met dit proces kunnen helpen. Rabobank maakt dit heel persoonlijk met tips die specifiek van toepassing zijn op je eigen huis: er wordt een koppeling gemaakt met je postcode en huisnummer waardoor gekeken kan worden welke concrete tips voor jouw huis het meest relevant zijn. Dat stimuleert mensen om met echt verschil te maken, ook al zijn het soms kleine stappen.
Wanneer ingehaakt wordt op de triggers en barriers die spelen, kunnen mooie resultaten worden behaald.
Interesse in onze gratis clinic
Hoe bouw je met content aan een duurzaam merk?
Heb je onze online clinic over hoe je met content aan een duurzaam merk bouwt gemist? Wil je dat we voor jouw organisatie onze resultaten laten zien over hoe je met content aan een duurzaam merk bouwt? Stuur een mail naar stephan@returnoncontent.nl of robert@returnoncontent.nl en we nemen contact op.