Op 25 januari 2023 hebben we met Return on Content via Beeckestijn Business School een online clinic gegeven over hoe je met content jouw doelgroep kan overtuigen in de Think-fase. De clinic was heel goed bezocht met rond de 200 deelnemers.
Dit zijn de belangrijkste take outs van de clinic.
Alleen roeptoeteren werkt steeds minder
Veel marketeers werken met de SEE THINK DO CARE funnel.
Aan het begin van de funnel in de SEE fase zien we vaak het probleem dat merken maar blijven schreeuwen om aandacht en niet verder in de funnel komen. Alleen roeptoeteren werkt steeds minder. Er zijn namelijk een aantal drempels als je als merk vooral de focus legt op korte boodschappen in de SEE fase:
Het conversiedenken lijkt doorgeschoten
Veel digitale marketeers optimaliseren aan het eind van de funnel en hebben vooral de focus op hun doelgroepen aanzetten om hen te laten kopen. Maar vaak zijn ze nog niet zo ver. Met een te grote focus op conversie aan het eind van de funnel worden kansen gemist.
De kansen in de mid funnel
Veel marketeers neigen ofwel vooral in de eerste fase van de funnel te blijven, ofwel alleen conversiegericht te denken aan het eind van de funnel. Juist in de mid-funnel kun je met content het verschil maken.
Je doelgroep is dan al bekend met je merk of product maar nog niet zo ver om de koopbeslissing te nemen. De mid funnel dicht het gat tussen kennen en kopen. Met goede content kun je het keuzeproces ondersteunen en je doelgroep overtuigen.
Anders dan met korte en vluchtige reclame, kun je met content in de mid funnel overtuigen met inhoud. Onze database met meer dan 100 cases toont dat goede inhoudelijke content de merkoverweging sterk kan laten stijgen. Hierbij is het belangrijk dat je met content nog meer relevantie biedt dan de concurrentie, bewijskracht levert voor je beloften en inhoudelijke interesse wekt.
De case over de podcastserie van KWF laat zien hoe je met een goede combinatie van korte en langere verdiepende content bouwt aan een stevig merk.
De prijswinnende case van Vodafone toont hoe een langere short doc video een menselijk gezicht geeft aan de toekomst van technologie én tegelijkertijd het merk Vodafone aantrekkelijker maakt.
En de case van Vodafone Business over het online ondernemersplatform V-Hub toont hoe content zorgt voor een beter imago en meer merkoverweging.
Full funnel marketing brengt alles samen
Bij het bekijken van de diverse fasen in de funnel is het van belang dat content in de verschillende fasen goed op elkaar aansluit. Je doelgroep denkt immers niet in afzonderlijke stappen van de funnel. Kennen, oriënteren en kiezen is onderdeel van dezelfde journey. Als je alles goed op elkaar laat aansluiten is er vaak veel winst te behalen.
De case van Ziggo Zakelijk laat zien hoe we content in de diverse fasen van de funnel hebben onderzocht en hoe dat is geoptimaliseerd.
Onderzoek energiemerken
Voor de clinic hebben we onderzoek gedaan naar de energiemarkt. Ongeveer 6 van de 10 Nederlanders willen dat de energiemarkt opgeschud wordt en hebben vaak een gebrek aan vertrouwen als het gaat om de prijzen. Dat maakt dat een kwart van Nederland 18+ wil switchen van energie-aanbieder.
We hebben onderzocht hoe de online content van 10 energiemerken wordt ervaren, zowel de gevestigde merken, groene merken als de nieuwkomers op de energiemarkt.
Meer weten?
Heb je onze online clinic over hoe je met content overtuigt in de Think-fase gemist?
Je kunt het hier terugkijken: https://hub.beeckestijn.org/digital-marketing/mid-funnel-content/
Wil je dat we voor jouw organisatie onze resultaten laten zien? Stuur een mail naar stephan@returnoncontent.nl of robert@returnoncontent.nl en we nemen contact op.