Vele merken hebben content over duurzaamheid op hun website. Maar hoe weet je of communicatie over duurzaamheid je doelgroep echt raakt en je merk wordt versterkt?
Met Return on Content hebben we gemeten hoe 32 merken in categorieën als duurzame food, vleesvervangers, energie, banken en verzekeringen scoren op content over duurzaamheid en MVO onder in totaal n=3.566 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Als basis is ons content wheel gebruikt dat meet waaraan goede content moet voldoen.
Dit zijn de merken die met duurzaamheidscontent de hoogste performance scoren:
01. Mud Jeans
Het merk wat het best scoort is een merk dat wellicht niet het meest bekend is. Maar als mensen de content zien, worden ze erg enthousiast van het Nederlandse merk Mud Jeans dat op een hele duurzame manier spijkerbroeken maakt en verkoopt.
Mud Jeans brengt een authentiek verhaal en weet met haar content niet alleen te inspireren, maar weet ook veel interesse te wekken en aan te zetten om actie te ondernemen.
02. Tony Chocolonely
Tony weet direct duidelijk te maken waar het voor staat én mensen direct persoonlijk aan te spreken om diezelfde missie te steunen. Het maakt duurzaamheid tastbaar en toont niet alleen de eigen impact maar weet bezoekers ook te stimuleren de eigen impact te bepalen.
03. Ekoplaza
De content van Ekoplaza weet Nederlanders als zeer relevant te raken. Bovendien past het past het sterk bij het merk en is het daarmee zeer geloofwaardig. Ook scoort de content bovengemiddeld op dat het interesse weet te wekken.
Winnaars duurzamheidscontent per categorie
Food
Energie
Verzekeringen
Banken
Algemene learnings duurzaamheidscontent
- Maak duurzaamheid tastbaar vanuit je merk en je doelgroep
- Laat duurzaamheid passen bij je merk, pas op voor ‘corporate’ insteek
- Je kunt in diverse categorieën met duurzaamheidscontent je merk krachtiger maken