De elektrisch rijden portal van ANWB naar een volgend niveau

B2C
(Merk/portal) Website
Journey
Merkpositionering
Mobiliteit
“Return on Content maakte duidelijk wat de impact van de content op ons merk is en hoe we beter kunnen inspelen op behoeften van verschillende doelgroepen voor elektrisch rijden. Het resultaat zien we direct terug in de geoptimaliseerde portal“
Mireille Derks - Head of Content ANWB

De transitie ‘van tanken naar laden’ voor de particuliere markt gaat de komende jaren flink versnellen. De ANWB wil haar bestaande content over elektrisch rijden een nieuwe impuls geven en tevens weten hoe deze content de merkperceptie van de ANWB beïnvloedt.

Door de introductie van elektrische auto’s in het middensegment en opkomst van de tweedehandsmarkt wordt elektrisch rijden bereikbaarder voor de particuliere automobilist. De ANWB wil verschillende doelgroepen bedienen met content over elektrisch rijden: overwegers die aankoopbeslissingen moeten nemen, het algemeen publiek en huidige bezitters van een elektrische auto. Om prioriteiten te bepalen speelde tevens de vraag wat de content over elektrisch rijden met de merkperceptie van de ANWB doet, inzichten die niet uit bezoekgedrag kunnen worden gehaald.

Hiervoor heeft Return on Content een grootschalig onderzoek gedaan onder overwegers en niet-overwegers van elektrisch rijden. Hierbij is de waarde van ANWB content bepaald voor de merkbeleving en zijn mogelijkheden verkend voor verdere optimalisatie. De optimalisatiekansen zijn uitgediept via co-browsingsessies met 4 verschillende groepen: interne medewerkers, overwegers en niet-overwegers van elektrisch rijden en bezitters van een elektrische auto.

Uit de resultaten blijkt dat ANWB content over elektrisch rijden geloofwaardig en nuttig wordt gevonden en dat deze content het ANWB merk meer vernieuwend en eigentijds maakt, en ook de brand funnel positief beïnvloedt. De kansen om content te optimaliseren lagen op verschillende vlakken: zowel inhoudelijke informatie, als vormgeving en structuur om rekening te houden met de oriëntatiefases waarin bezoekers zitten.  

Wat is er bereikt

Welke modules zijn ingezet?

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Robert

Andere interessante projecten